سیستم آب گرم بهداشتی در پکیج دیواری بوتان

 

سیستم آب گرم بهداشتی در پکیج دیواری بوتان

 

به آب گرمی که برای مصارف بهداشتی، نظیر حمام، ظرفشویی، دستشویی و بکار می رود و دور ریخته می شود،

آب گرم بهداشتی یا مصرفی می گویند و یا  به مسیری که آب سرد طی میکند و سپس گرم می شود تا بدست مصرف کننده برسد، سیستم آب گرم بهداشتی می گویند.

سیستم آب گرم بهداشتی بستگی به نوع پکیج که تک مبدله یا دو مبدله باشد، تفاوتهایی با یکدیگر دارند که در این مقاله بطور کامل به آنها اشاره خواهد شد

۱-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج تک مبدله
۲-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج دو مبدله با سیستم شیرسه راه موتوری
۳-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج دو مبدله با سیستم شیرسه راه هیدرولیکی

۱-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج تک مبدله

 

یکی از دلایل افزایش استفاده از پکیج شوفاژ دیواری مصرف کم گاز این دستگاه بخصوص برای آبگرم بهداشتی می باشد زیرا فقط در مواردی که نیاز به آبگرم باشد، روشن میشود و پس از آن خاموش میگردد و در زمان عدم مصرف آب، انرژی تلف نمی شود.

روش کار بدین صورت است که با باز کردن شیر آب گرم، آب سرد شهر شروع به حرکت به سمت پکیج می کند و باعث می شود که شناور فلوسوئیچ به بالا هدایت شود و کنتاکتهای آن وصل گردد و جریان به برد الکتریکی منتقل می شود و در نتیجه برد،فرمان روشن شدن مشعل را صادر میکند و آب سرد در ادامه حرکت خود از داخل مبدل دو منظوره عبور می کند،

آب بر اثر گرمای غیرمستقیم شعله گرم می شود و در ادامه مسیر، آب گرم شده بدست مصرف کننده می رسد

گرمای آب مصرفی توسط سنسور NTC ،سنجیده می شود.

 نکته ها مهم

در مبدلهای دو منظوره برای آب گرم مصرفی، نیازی به پمپ و روشن شدن آن نمی باشد. درپکیجهای جدید برای کارایی بالاتر به جای فوسوئیچ از فلومتر استفاده می شود.

مبدل دو منظوره، همانطور که از نامش مشخص است، این مبدل هم گرمای آب گرم مصرفی و هم آب گرم مدار گرمایش زا برای ما تامین می کند. با نگاه کردن به ورودی و خروجیهای مبدل، می توانیم نوع مبدل را براحتی تشخیص بدهیم.

مبدل دو منظوره، چهار ورودی و خروجی دارد در حالیکه مبدل اولیه فقط دو ورودی و خروجی دارد.

در بعضی از مبدلهای دو منظوره، ورودی آب سرد شهری و خروجی آبگرم مصرفی در یک طرف مبدل و در مدلهای دیگر خروجی آبگرم در طرف دیگر مبدل طراحی شده اند. مطلب قابل توجه آن است که هر چه سطح تماس مبدل با شعله بیشتر باشد، بازدهی آن نیز بالاتر خواهد بود. از اینرو هرچه تعداد لوله های رفت و برگشت مبدل و همچنین فینهای مبدل زیادتر باشد، بازدهی آن بهتر می باشد.

 

 

۲-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج دو مبدله با سیستم شیرسه راه موتوری

 

وقتی که شیر آب گرم، باز میشود با جریان یافتن آب از مسیر فلومتر یا فلوسوئیچ، به شرطی که مقدار جریان اببیشتر از ۲/۵ لیتر در دقیقه باشد اتصال برقرار میشود و برد الکترونیکی متوجه می شود که نیاز به گرم کردن آبمصرفی وجود دارد. اگر پکیج ما دارای شیر سه راه موتوری باشد، چند حالت ممکن است اتفاق بیافتد:

شیوه ۱
شیر سه راه موتوری در موقعیت مدار گرمایش قرار دارد و مشعل و پمپ روشن هستند، در نتیجه تنها اتفاقی که می افتد، شتافت شیر موتوری تغییر وضعیت می دهد و مسیر آب مدار گرمایش را به مبدل ثانویه تغییر و مسیر جریان آب به رادیاتورها را مسدود می کند. (مشعل و پمپ همچنان روشن هستند)

شیوه ۲
شیر سه راه موتوری در موقعیت مدار گرمایش قرار دارد و مشعل و پمپ خاموش هستند، در ابتدا شیر سه راه موتوری قبل از روشن شدن پمپ، تغییر موضع می دهد به علت آنکه فشار آب کمتری بروی شافت آن وارد گردد. در صورتی که حداقل فشار آب مدار گرمایش، ۰/۴ بار باشد و پرشر کنترل حداقل آب متصل باشد،

آنگاه پمپ روشن می شود (اگر پمپ مدولار باشد، با حداقل سرعت خود شروع بکار میکند) سپس فن روشن می شود و عملکرد درست خروج دود توسط پرشر کنترل دود بررسی میشود (در مدلهای بدون فن که مجهز به کلاهک تعدیل هستند، ترموستات دود، کار کنترل و ایمنی خروج دود را به عهده دارد) جرقه زن شروع به جرقه زدن مینماید و شیر برقی گاز، مسیر ورود گاز را به مشعل باز میکند. هنگامی که تشکیل شعله توسط میله یونیزاسیون، اعلام گردید. شعله بین حداکثر توان آب گرم بهداشتی و حداقل توان که بروی شیر گاز تنظیم شده است به صورت مدولار تا رسیدن دمای آب به مقدار تنظیم شده، روشن میماند. درضمن برای ایمنی بیشتر، یک ترموستات حد بروی مسیر رفت مدار گرمایش نصب میشود تا در صورت بروز مشکل و افزایش دمای آب ۰۱۰۲ درجه با تلرانس ۴ درجه) پکیج خاموش گردد.

در حالتی دیگر، شیر سه راه موتوری هنوز در موقعیت آب گرم مصرفی قرار دارد و همچنان در موقع مصرف آبگرم درآن موقعیت میماند تا زمانی که شیر آبگرم مصرفی بسته گردد.

 

۳-سیستم آب گرم مصرفی در پکیج دو مبدله با سیستم شیرسه راه هیدرولیکی

 

با باز شدن شیر آب گرم مصرفی، جریان آب باعث میشود تا فشار پشت صفحه دیافراگمی بیشتر از فنر داخل مسیر شود و در نتیجه با حرکت اهرم به سمت جلو، علاوه بر اینکه باعث بستن مسیرگرمایش و باز شدن مسیر مبدل ثانویه میگردد موجب آن میشود که دو کنتاکت انتهایی متصل گردند و پکیج نیاز به آب گرم مصرفی را متوجه گردد. پمپ روشن میشود و سپس فن کار خود را آغاز مینماید و عملکرد آن توسط پرشر دود، کنترل میشود. آنگاه الکترود جرقه زن شروع بکار میکند. شیر برقی گاز باز میشود و در صورتی که میله یونیزاسیون شعله را تایید نمود، جرقه زن خاموش و شعله تا رسیدن به دمای تنظیمی روی دستگاه روشن میماند. (سنسور روی لوله رفت آب گرم مصرفی، دمای آب را مشخص میکند) شعله بصورت مدولار تنظیم میشود.

پس از رسیدن آب به دمای تنظیمی، شیر برقی گاز بسته میشود. آنگاه فن خاموش میشود و پمپ پس از مدت زمانی بین ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه، خاموش میشود.

زمانی که شیر آب مصرفی بسته میشود، فشار آب پشت دیافراگم هیدرولیکی کمتر از فشار فنر میگردد و در نتیجه مسیر مبدل ثانویه بسته شده و مجددا مسیر گرمایش باز و کنتاکتهای آن قطع میگردند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =