سختی گیر چیست و کارکرد آن چگونه است؟

سختی گیر چیست و کارکرد آن چگونه است؟

سختی گیر چیست و کارکرد آن چگونه است؟

 

 

 

سختی گیر چیست و کارکرد آن چگونه است؟

 

سختی گیر چیست

سختی گیر یا رسوب گیر دستگاه یا وسیله ای است که بر سر راه ورود آب گذاشته می شود و همان گونه که از اسم آن پیداست سختی آب را می گیرد.

سختی آب چیست ؟

سختی آب شامل نمک های معدنی مانند ترکیبات کربناتهای هیدروژن و منیزیم و کلسیم و غیره می باشد که در آب وجود دارد.

مقدار سختی آب، به بستر جریان آب در زیر زمین یا سطح زمین بستگی دارد، لازم به ذکر است سختی آب در زمان های مختلف متفاوت و در فصول پر باران سختی آب کم و در فصول کم باران سختی آب زیاد می باشد.

سختی آب در تهران و سایر شهر های دیگر نیز با توجه به توضیحات ذکر شده متفاوت می باشد.

 

انواع سختی گیر

۱- سختی گیر مغناطیسی : دستگاهی است که با توجه به مگنت قوی ثابتی که دارد یون های فلزی آب مانند یون منیزیم و کلسیم را به خود جذب می نماید.

۲- سختی گیر الکترونیکی : دستگاهی است که با ایجاد و القاء میدان مغناطیسی باعث از بین رفتن تعادل بین یون های منفی و مثبت موجود در آب شده و در نتیجه این ذرات خنثی و معلق می گردند و دیگر به بدنه قطعات پکیج (مخصوصا” قطعات فلزی) و سیستم لوله کشی نمی چسبند.

۳- سختی گیر شیمیایی : دستگاهی است که با توجه به کارتریج یا فیلتر شیمیایی که داخل آن است طی فرایندی شیمیایی موجب حل شدن مواد معدنی مانند یون های کلسیم و منیزیم در آن می شود. پس از مدتی نیز باید کارتریج (فیلتر) آن تعویض گردد . (بین ۶ الی ۱۸ ماه بسته به میزان سختی آب و کیفیت سختی گیر و تک مبدل یا دو مبدل بودن دستگاه)

 

لازم به ذکر است کارتریج مورد استفاده در سختی گیر شیمیایی پکیج از نوع ، پلی فسفات ، می باشد.

 

شرکت بوتان نیز به عنوان استفاده کننده از این نوع نوار های سختی سنج در پروژه های تحقیقاتی خود، سختی سنج ATLAS FILTRI رادر اختیار نمایندگی های مجاز خود نیز گذاشته که در صورت نیاز مشتری به آزمایش میزان سختی آب ، این مهم صورت میگیرد.

با توجه به وجود سختی آب، استفاده از یک دستگاه سختی گیر ( رسوب گیر ) برای پکیج دیواری الزامی به نظر میرسد، مخصوصا” در مناطقی که آب مصرفی آن سختی بالاتری دارد.

 

بسیاری از تعمیراتی که برای پکیج دیواری و آبگرمکن انجام می شود شامل (جرم گرفتن مبدل و کم شدن فشار آبگرم مصرفی، سوراخ شدن مبدل، پوسیده شدن قطعاتی که با آب در ارتباط است، دِفرمه و تغییر شکل دادن واشر های پکیج، پایین آمدن راندمان پکیج، کمتر شدن گرمای آبگرم مصرفی و گرمای مسیر گرمایش و …) منشاء آن جرم و سختی آب می باشد.

البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که پکیج دو مبدله کمتر از پکیج تک مبدل جرم میگیرد و همین نکته باعث شده که بسیاری افراد به خرید پکیج دو مبدل رو بیاورند اما باز هم برای پکیج دو مبدل وجود یک دستگاه سختی گیر توصیه می شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =