آبگرمکن دیواری بوتان بخرم یا ایستاده بوتان

 

 

آبگرمکن دیواری بوتان بخرم یا ایستاده بوتان

خیلی از ما زمان خرید آبگرمکن های بوتان به این فکر میکنیم که آبگرمکن دیواری بوتان بخرم یا ایستاده بوتان

در این مقاله از سایت بوتان کرمان قصد به راهنمایی در مورد انتخاب آبگرمکن را دارم

 

 

انواع آبگرمکن‌ها بوتان

اولین قسمت در مورد راهنمای خرید آبگرمکن آشنایی با انواع مختلف آن‌ها در بازار و مزایا و معایب آن‌ها است.

 

آبگرمکن مخزنی بوتان

آبگرمکن‌های مخزنی بوتان یکی از رایج‌ترین انواع آبگرمکن‌ها هستند. این آبگرمکن‌ها ظرفیت مشخصی دارند و انواع مدل‌های مختلف آن ۲۰ تا ۸۰ گالن ظرفیت ذخیره‌سازی آب را در اختیار شما قرار می‌دهد. آبگرمکن‌های مخزنی در دو نوع گازی و برقی موجود هستند. نحوه کار در آن به این صورت است که آب سرد وارد مخزن شده و با گاز یا برق گرم می‌شود و تا زمانی که شما به آن نیاز داشته باشید، گرم می‌ماند.

آبگرمکن‌های مخزنی ارزان‌ترین نوع آبگرمکن موجود در بازار هستند و خیلی کم نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. مشکلی که این آبگرمکن‌ها دارند این است که آب ذخیره شده در مخزن آن‌ها به آرامی گرمای خود را از دست می‌دهد. این کار باعث اتلاف انرژی می‌شود. برای همین همیشه باید درجه حرارت آن‌ها تنظیم شود.

 

آبگرمکن‌های دیواری بوتان

آبگرمکن‌های بدون مخزن بوتان که با نام آبگرمکن‌های دیواری بوتان شناخته می‌شود، هیچ مخزنی برای ذخیره آب ندارند. زمانی که شما نیاز به آب گرم داشته باشید، فورا آب سرد وارد مخزن شده و گرم می‌شود و از طریق لوله کشی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این آبگرمکن‌ها پرکاربردترین نوع آبگرمکن در ایران هستند.

آبگرمکن‌های دیواری بوتان با توجه به بزرگ و کوچک بودن خانه و نیاز خانواده‌ها در اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. تامین سریع آب داغ باعث محبوبیت این آبگرمکن‌ها شده است. دیگر شما مانند انواع مخزنی آن لازم نیست در صورت تمام شدن آب گرم منتظر بمانید. شاید تنها عیب این نوع از آبگرمکن‌ها گران بودن و هزینه‌های نصب بالای آن است. همینطور بسته به نیاز شما ممکن است بیش از یک مورد برای استفاده در خانه‌اتان لازم باشد.

 

 

معیار های مهم در انتخاب آبگرمکن 

شما می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط منطقه‌ای خود هر کدام از آبگرمکن‌های گفته شده در بالا را خریداری کنید. ولی خوب امروزه با توجه به موجود بودن گاز در اکثر مناطق و استفاده آسان آبگرمکن‌های گازی دیواری بوتان عموم مردم به استفاده از آنان روی آورده‌اند. این آبگرمکن‌ها به سرعت آب سرد را به آب گرم تبدیل کرده و برای مصرف به بیرون منتقل می‌کنند. همین عامل به تنهایی نظر مردم را به خود جلب کرده و بسیار موردعلاقه مردم قرار گرفته است.

 

تعیین ظرفیت

بسیاری از مصرف‌کنندگان معیار خرید خود را براساس سایز مخزن قرار می‌دهند ولی باید بدانید که این واقعا درست و اصولی نیست. معیار شما باید FHR که بسیار معیار مهمی است و احتمالا بر روی برچسب‌ راهنمای انرژی محصول آورده می‌شود، باشد. FHR مخفف first hour rating تعداد گالن‌های آبی است که یک آبگرمکن در هر ساعت می‌تواند تولید کند. در واقع این معیار مشخص می‌کند که آبگرمکن موردنظر در طول یک ساعت چه مقدار آب گرم تولید خواهد کرد. این معیار بستگی به ظرفیت مخزن ، منبع گرما و اندازه شعله آبگرمکن دارد. پس اولین توصیه ما به شما توجه به معیار FHR محصول است. حتما قبل از خرید میزان FHR مورد نیاز خانواده خود را تخمین بزنید تا آبگرمکنی در این محدوده خریداری نمایید. اصولا آبگرمکن‌های گازی FHR خیلی بالاتری نسبت به نوع الکتریکی آن دارند.

 

کارایی

کارایی هر آبگرمکن بوسیله فاکتور انرژی (EF) تعیین می‌شود که به ازای مقدار آب گرم تولید شده میزان سوخت مصرف شده را در یک روز معمولی محاسبه می‌کند. هر چقدر آبگرمکن فاکتور انرژی بالاتری داشته باشد، کارایی آبگرمکن بالاتر است. آبگرمکن‌های گازی دارای EF بین ۰.۵ تا ۰.۶ هستند و حتی برخی مدل‌های با کیفیت‌تر آن فاکتورانرژی در حدود ۰.۸ دارند.

 

مقایسه هزینه‌ها

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب مصرف‌کنندگان هزینه آبگرمکن است. این هزینه می‌تواند شامل هزینه خرید، نصب، تعمیر و نگه‌داری آن باشد. بهتر است قبل از خرید قیمت‌های مختلف برندای مختلف و همینطور طول عمر آن‌ها را با هم مقایسه و سپس تصمیم به خرید بگیرید. به جز این موارد ضمانت‌نامه‌ محصول در انتخاب آن مهم است و نشان‌دهنده کیفیت بالای محصول است. هر چند محصول‌ با ضمانت‌نامه اصولا قیمت بالاتری دارند ولی خوب خرید آن صدردصد به صرفه‌تر است.

 

آب گرم فوری

در صورتی می خواهید به محض باز کردن شیر آب ، آب گرم داشته باشید ، آبگرمکنی انتخاب کنید که آب را فوری و در هنگام استفاده گرم کند. به این ترتیب ، هیچ وقت معطل گرم شدن آب نمی شوید .

 

 

آب گرم مستمر

در صورتی می خواهید هیچ زمان موقع حمام آب سرد نشود حتی وقتی که چند نفر پشت سر هم از حمام استفاده می کنند ، آبگرمکنی انتخاب کنید که آب گرم دایمی در اختیار شما قرار دهد . پیشنهاد می کنیم در این حالت از آبگرمکن با مخزن بزرگ و یا آبگرمکن دیواری با ظرفیت حرارتی بالا خریداری کنید.

 

کم فشار

فشار آب در مناطق مختلف ایران تفاوت دارد . اگر در منطقه ای زندگی می کنید که فشار آب در آنجا پایین تر از حد معمول است ، آبگرمکنی انتخاب کنید که با فشار کم آب نیز کار کند . اگر چه برای راه اندازی آبگرمکن های کم فشار نیز حدقل فشار آب ضروری می باشد چرا که در غیر اینصورت آبگرمکن روشن نخواهد شد . در صورت امکان می توانید آبگرمکن مخزنی ایستاده استفاده کنید .

 

کم مصرف

اگر تمایل دارید در طول سال هزینه کمتری بابت مصرف گاز بپردازید ، آبگرمکنی انتخاب کنید که با مصرف کمتر گاز ، آب گرم مورد نیاز شما را تامین کند . توجه کنید که میزان مصرف گاز آبگرمکن های دیواری بر روی برچسب انرژی آن مشخص شده است . آبگرمکن های دیواری بوتان نسبت به انواع ایستاده گاز کمتری مصرف می کند.

 

اندازه مناسب

اگر دوست دارید از فضای خانه بهتر استفاده کنید ، آبگرمکنی انتخاب کنید که با فضای خانه متناسب باشد . نصب یک آبگرمکن بوتان بسیار بزرگ در آشپزخانه کوچک مناسب نیست . علاوه بر آن آبگرمکنی انتخاب کنید که با اشغال فضای کمتر ، آب گرم مورد نیاز شما را تامین کند .

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =