سرویس کامل آبگرمکن بوتان

سرویس کامل آبگرمکن بوتان

سرویس کامل آبگرمکن بوتان

 

 

 

سرویس کامل آبگرمکن بوتان

در این پست قصد دارم آموزش سرویس کلی آبگرمکن بوتان را توضیح بدم پس با بوتان کرمان همراه باشید

توجه: قبل از اقدام به هر نوع سرویس آبگرمکنها لازم است ابتدا شیر گاز اصلی ورود به آبگرمکن بسته شود

تا آبگرمکن خاموش گردد و پس از مدتی که سرد شد به سرویس آن میپردازیم.

 

نحوه سرویس کامل آبگرمکن بوتان

۱-باز کردن اجاق و متعلقات آن،
۲-در صورتی که اجاق کثیف و سوراخهای خروج گاز مسدود گشتهاند، آن را با فرچه پاک کرده و توسط فشار آب شستشو دهید.
۳- اگر شعله پیلوت کوتاه بوده، با باز کردن در پوش زیر پیلوت با استفاده از پیچگوشتی، پیچ تنظیم شعله را کمی شل نمایید.

نکته:مقدار باز کردن پیچ تنظیم پیلوت نباید از  دور بیشتر باشد چون شعله دودزا میشود.

۴- قطعات باز شده را عکس حالت باز کردن ببندید و آبگرمکن را روشن نمایید کلیه اتصالات را با کف صابون تست نمایید و در صورت تشکیل حباب فوراً شیر اصلی را ببندید و رفع عیب نمایید.

شیر اطمینان و روش تست آن

شیر اطمینان یا شیر رها کننده به طور اتوماتیک وظیفه دارد در برابر فشار یا درجه حرارت یا هر دوی آنها آبگرمکن را کنترل نموده تا از ترکیدن و انفجار آبگرمکن جلوگیری نماید. این شیرها از یک طرف به مخزن آبگرمکن متصل شده و از طرف دیگر به لولهای که سر آن آزاد است راه دارد (لوله سر ریز). برای تست کردن شیر اطمینان باید اهرم شیر را کمی بالا کشیده در صورتی که از لوله سر ریز مقداری آب خارج شود و بعد از آزاد کردن اهرم آب قطع گردید، دلیل بر صحت کار شیر میباشد.

 

چند نکته ایمنی

۱- آبگرمکن دیواری در حدود دو تا سه برابر یک آبگرمکن زمینی نیاز به مصرف گاز دارد و در نتیجه اکسیژن موجود در فضای مسکونی را به سرعت مصرف کرده و در صورتی که هوا جریان نداشته باشد، کمبود اکسیزن در فضای آپارتمان منجر به بدسوزی آبگرمکن و تولید گاز سمی co مینماید. بنابراین همواره بایستی برای دستگاههای گازسوز و خصوصاً آبگرمکن دیواری پیشبینیهای لازم در رابطه با ورود هوای تازه صورت گیرد.
۲- در ساختمانهای کوچکتر از ۵۰ متر به دلیل فضای محدود و در صورتی که دریچههای تهویه و امکان ورود هوای تازه پیشبینی نشده باشد، نصب آبگرمکن دیواری میتواند حادثهساز باشد.
۳- از نصب آبگرمکن دیواری در توالت و حمام جداً خودداری نمائید.
۴- از نصب آبگرمکن دیواری در مغازههایی که برای استراحت شبانه کارکنان استفاده میشود خودداری نمایید.

 

طرز کار آبگرمکن گازی

ابتدا اهرم مربوط به کنترل گاز را میچرخانید تا مقداری گاز جاری گردد و بعد پیلوت را روشن مینمایید.

حرارت شعله پیلوت سبب میشود که انتهای فنر بیمتال به سمت پایین حرکت نماید که در نتیجه باعث باز شدن سوپاپ اطمینان احتراق اجاق خواهد شد یا باز کردن بیشتر اهرم کنترل گاز و قرار دادن آن در موقعیت روشن (ON) گاز خود را تا زیر سوپاپ گاز میرساند ( دراین حالت سوپاپ گاز بسته است و گازی از ان به طرف بالا جاری نمیگردد) حال اگر شیر آب آبگرمکن بازگردد آب جاری میشود که در اثر عبور آب اولاً در جلوی آبگرمکن فشار زیادی بوجودمیاید، ثانیاً در ناحیه گلوئی نیز مکش زیای حاصل میگردد که هردوی این عوامل بر قسمت بالا و پایین دیافراگم اثری حاصل مینماید به طوری که سبب میشود که به محض جاری شدن مقدار کمی آب از لوله، دیافراگم تا مقدار تعیین شده بلند شود که باعث غلبه کردن سوپاپ گاز بر نیروی فنر میشود که در نتیجه گاز به طرف اجاق جاری خواهد شد و سرانجام به وسیله شعله پیلوت مشتعل میشود که باعث گرم شدن آب میگردد.
با بستن شیر آب گرم، فشار در دو طرف دیافراگم برابر شده و باعث حرکت آن به سمت پایین خواهد شد و حرکت فنر نیز از طرف دیگر باعث بسته شدن سوپاپ خواهد شد. که باعث میشود بجز پیلوت، شعله آبگرمکن نیز خاموش شود.

 

اجزای داخلی آبگرمکن گازی

۱- مخزن آب و لوله دودکش
این دو وسیله از ورق گالوانیزه و ضدزنگ ساخته میشوند که وظیفه آنها به ترتیب نگهداری آب و هدایت گازهای سوخته میباشد.
۲- ترمومتر
این وسیله جهت نشان دادن درجه حرارت آب درون مخزن میباشد.
۳-بدنه خارجی
لوله آب سرد ورودی به آبگرمکن به پایین وصل میشود و آب گرم از بالا خارج میشود.
۴- میله منیزیم
این میله به تدریج در سطح بدنه داخلی آبگرمکن به صورت لایه منیزیم مینشیند که این لایه از زنگ زدگی درزهای جوش و نیز نقاطی که ممکن است رویهای از گالوانیزه یا لعاب آن ریخته شده باشد جلوگیری به عمل میآورد.
۵- بیمتال
بیمتال از دو فلز غیرهمجنس ساخته شده است که به یکدیگر چسبیدهاند. که در اثر حرارت به علت متفاوت بودن جنس آنها، انبساط طولی پیدا میکنند که از این خاصیت در برخی از وسایل برقی نیز استفاده میشود که از جمله در رلههای حرارتی در آبگرمکن گازی برای اطمینان از عملکرد ترموستان، اگر هر دلیلی ترموستان وظیفه خود را انجام نداد و آب به جوش آمد، بیمتال وارد عمل میگردد و مدار ترموکوپل را قطع کرده و در نتیجه راه عبور گاز شمعک و نیز شعله بلند را مسدود میکند.
۶- شیر اطمینان
از این شیر جهت جلوگیری از بوجود آمدن حادثه ناشی از زیاد شدن فشار آب و نیز جهت جلوگیری از بالا رفتن درجه حرارت بیش از حد بکار برده میشود.
نکته: وقتی که مسیر گاز به طور کامل بسته باشد، پیلوت نیز خاموش میشود که باعث سرد شدن فنر بیمتال خواهد شد و در نتیجه سوپاپ اطمینان احتراق به وسیله یک فنر بسته میگردد که در این صورت با بازشدن شیر آبگرم، هیچ گازی از آبگرمکن تصاعد پیدا نمیکند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =